Para M. (Séquence voiture/Nuit près du motel/Au petit cinéma)


Para M is an installation composed of 24 photographs and a video projection of 25`. The photographs are polaroids, whose specific process of realization that allows the instantaneous visualization of the images, proposes a “live” rewriting of the script. It created a device close to improvisation, in which each image had to be generated from the one that preceded it. In order to do this the long-take sequence was taken as a schematic element of the cinema, used as a structure capable of printing plausibility to the narration. It was about establishing a non-predetermined route, from A to B, in 24 images. The 24 images present themselves as a long plane sequence, a spiral structure that brings the images inside the images. Like any long plane, it is a labyrinth that curls on itself. The result is a story made and unmade, the images seem to be detached from a narrative to fall into another that does not correspond to them and that does not develope, but it is transformed into a new situation that in turn will change to become a third. In Para M. the still image behaves like the moving image and vice versa.


Para M
es una instalación compuesta de 24 fotografías y una proyección de vídeo de 25`. Las fotografías son polaroids, cuyo proceso específico de realización que permite la visualización instantánea de las imágenes, permitía una reescritura “en directo” del guión. Creaba un dispositivo cercano a la improvisación, en el que cada imagen debía generarse a partir de la que la precedía. Para realizar esto el plano-secuencia era tomado como un elemento esquemático del cine, utilizado como una estructura capaz de imprimir verosimilitud a la narración. Se trataba de establecer un recorrido no predeterminado, de A a B, en 24 imágenes. Las 24 imágenes se presentan a sí mismas como un largo plano secuencia, una estructura en espiral que lleva las imágenes al interior de las imágenes. Como todo plano largo es un laberinto que se enrosca sobre sí mismo. El resultado es una historia que se hace y se deshace, las imágenes parecen desprenderse de una narración para caer en otra que no les corresponde y que no llega a desarrollarse, sino que se transforma en una nueva situación que a su vez se modificará convirtiéndose en una tercera. En Para M. la imagen fija se comporta como la imagen en movimiento y viceversa.


Installation 24 b/n photographs Baryta paper on dibond, 1998
118 x 150 cm. c/u
Vídeo 25’