MABEL PALACÍN
The work of Mabel Palacín (born 1965, Barcelona) is a constant investigation about images. The subject of her work is photography considered in all its mutations, including cinema, video and its digital variants. She considers images as theoretical agents capable of developing models from which to understand and expand the contemporary visual landscape. The notion of project is essential in her method of work, in which images generate instructions for use and engender narratives that arise only because of the images themselves. In her work the content of the images is always the spectator, and the spatial dimension as well as the multiple projection of some of these works strongly request the viewer, establishing links between image and architecture.
In 2011 she represented Catalonia and the Balearic Islands in the 54th Venice Biennale with the work 180 degrees. Her work has been seen in individual and collective exhibitions at the Ángels Barcelona Gallery, Frankfurter Kunstverein and LA Galerie (Frankfurt), Centre d’Art Santa Mònica(Barcelona), The Agency (London), Norwich Gallery (Norwich), Transmission Gallery (Glasgow), Kwangju Biennale (South Korea), Artothek (Cologne), Taipei Fine Arts Museum (Taiwan), Kunstbunker Tumulka (Münich), Bolsky Gallery (Los Angeles), Galerie Anne de Villepoix (Paris), Künstlerhaus Bethanien (Berlin), MUA (Alicante), Colecçao Berardo Museum (Lisbon), Salvador Dalí Museum St. Petersburg (Florida), Frac Languedoc-Roussillon (Montpellier), MACBA (Barcelona), OK Center (Linz.), Casino Luxembourg (Luxembourg), Artium (Vitoria), Reykjavik Art Museum (Reykjavik) among others. She currently resides and develops her work between Barcelona and Milan.
El trabajo de Mabel Palacín (born 1965, Barcelona) es una constante investigación acerca de las imágenes. Se ocupa de la relación que mantenemos con ellas y de la mediación que éstas suponen para la construcción de la realidad. El campo de su trabajo es la fotografía considerada en todas sus mutaciones, incluidas el cine, el vídeo y sus variantes digitales. Concibe las imágenes como agentes teóricos capaces de elaborar modelos a partir de los que comprender y ampliar el paisaje visual contemporáneo. La idea de proyecto es fundamental en su método de trabajo, en el que las imágenes generan instrucciones de uso, narrativas que aparecen sólo a partir de las imágenes mismas. Considera que el contenido de las imágenes es siempre el espectador, y la dimensión espacial así como la proyección múltiple de algunos de estos trabajos lo solicitan especialmente estableciendo lazos entre la imagen y la arquitectura.
En el 2011 representó a Cataluña y las Islas Baleares en la 54a Biennal de Venecia con el trabajo 180 grados. Su trabajo ha sido visto en muestras individuales y colectivas en la galería Ángels Barcelona, Frankfurter Kunstverein y L. A. Galerie (Frankfurt),Centre d’Art Santa Mònica (Barcelona), The Agency (Londres), Norwich Gallery (Norwich), Transmission Gallery (Glasgow), Kwangju Biennale (Corea del Sur), Artothek, (Colonia), Taipei Fine Arts Museum (Taiwan), Kunstbunker Tumulka (Münich), Bolsky Gallery (Los Angeles), Galerie Anne de Villepoix (Paris),Künstlerhaus Bethanien (Berlin), MUA (Alicante), Museu Colecçao Berardo (Lisboa), Salvador Dalí Museum St. Petersburg (Florida), Frac Languedoc-Roussillon (Montpellier), MACBA (Barcelona),O.K. Center (Linz.),Casino Luxembourg (Luxembourg),Artium (Vitoria), Reykjavik Art Museum (Reykjavik) entre otros.En la actualidad reside y desarrolla su trabajo entre Barcelona y Milán.
Solo Exhibition (selected)
2017
“The Missing Link” Galería Angels Barcelona, Barcelona
2014
“Le Choix du Spectateur”. Frac Languedoc-Roussillon y ESBAMA, Montpellier.
2012
“Circunvalación externa” Galería Angels Barcelona, Barcelona
2011
“180º”. 54 Biennale di Venezia. Pabellón de Cataluña e Islas Baleares. Magazzini del Sale. Venecia (Publicación)
2009
“Una noche sin fin”, Salvador Dalí Museum, St. Petersburg, Florida. (cat)
“Las puertas españolas”, Museu Colecçao Berardo, Lisboa.
2005
“A parts iguals”, Museu Empordà, Figueres.
2003
“La distancia correcta”, Centre d’Art Santa Mònica,Barcelona.
“La distancia correcta”, MUA, Alicante.(cat)
2001
“1, 2, 3 films”, Artothek, Köln.
2000
“Sur L’Autoroute”, Galería Tomás March, Valencia.
1999
“Sur L’Autoroute”, Project Rooms, ARCO, Madrid.(cat.)
“Sur L’Autoroute”, Galería Alejandro Sales,Barcelona.
1998
“Para M. (Séquence voiture/Nuit près du motel/Au petit cinéma)”, Metrònom,Barcelona.(cat.)
“Para M.”, Luigi Franco Arte Contemporanea.Torino. (cat.)
El Roser. Biennal D´Art Leandre Cristòfol. Lleida. (cat.)
1997
Galería Helga de Alvear. Madrid.
“The Troublemaker (to Claude Bessy)”, The Agency. London
“La Pelea / El Baile”, L. A. Galerie. Frankfurt.
1996
“2 Second Movie”, Backspace, Galería Alejandro Sales.Barcelona.
“La noche americana”, Studio Meyetta. Barcelona.
1995
“Romance fatal dentro de un auto”, Galería Helga de Alvear. Madrid.
1993
L.A. Galerie. Frankfurt.
“Sept jours et sept nuits”, Centre Culturel de l’Albigeois. Albi. (cat.)
1992
Galerie Bouqueret-Lebon. París.
1990
Galería Alfonso Alcolea. Barcelona. (cat.)
L.A. Galerie. Frankfurt.
1988/89
“Snapshots, Part I”. Sala Montcada Fundació “la Caixa”. Barcelona. (cat)
1988
“I am the wound and the knife”. Transformadors. Barcelona.
Galería Forum. Tarragona
Fotocentre Toni Prim. Lleida.
Group Exhibition (selected)
2016
“Punk. Sus rastros en la creación contemporánea”, MACBA, Barcelona y Museo del Chopo, Mexico (cat)
“Los juegos del lenguaje”, Àngels Barcelona Espai 2, Barcelona.
2015
“Punk. Sus rastros en la creación contemporánea”, Centro de Arte Dos de Mayo, Madrid y Artium, Vitoria (cat)
2014
“A cop d’ull. Cultura visual reciente en Barcelona”. La Virreina Centre de la Imatge. Barcelona. (cat).
2013
“À la marge”. Frac Languedoc-Roussillon, Montpellier.
2012
“Itinerarios”. Fundación Botín. Santander. (cat)
2011
“Circunstancias fantásticas basadas en hechos reales”. Otro Espacio/Sin Espacio. Valencia
“Video(s)torias”. Artium. Vitoria.(cat)
“ II Muestra de Videoarte Contemporaneo”. Proyecto Circo Performance&Audiovisulaes. La Habana.
2010
“Ciudades bajo la mirada”. Sala Verónicas, Murcia. Curated by Neus Miró.
“Entretiempos. Instantes, intervalos, duraciones”. Teatro Fernán Gómez, Centro de Arte. Madrid. (cat.) Curated by Sergio Mah
2007
“The Screen-Eye or the New Image”. Casino Luxembourg, Forum d’ Art Contemporain: Luxembourg. Curated by Régis Michel.
“Geografías del desorden. Migración, Alteridad y nueva esfera social”. Centro de Historia de Zaragoza. (cat)
2006
“Geografías del desorden. Migración, Alteridad y nueva esfera social”. La Nau, Universidad de Valencia; Centro de Arte Juan Ismael, Fuerteventura; Centro de Historia de Zaragoza. (cat)
“Mirador. Medienkunst aus spanien”. O.K. Center. Linz.
“La mirada breve”, CCEBA. Buenos Aires. (cat)
“16 Proyectos de Arte Español”, ARCO’ 06, Madrid. (cat)
“Identidades críticas”. Museo Patio Herreriano, Valladolid. (cat)
2005
“Identidades críticas”, Sala Puerta Nueva, Córdoba.
“Picasso to Plensa: A century of Art from Spain”, The Albuquerque Museum, Albuquerque. (cat)
“Sessió contínua”, CCCB, Barcelona. (cat)
“Permanencias difusas”, CAB, Burgos. (cat) .
“The Jafre Project”, Jafre.
“Standars of reality. Five artists from Barcelona”. Bolsky Gallery, Otis College of Art+Design. Los Angeles.
2004
“Hotel Hollywood”. Künstlerhaus Palais Thurn und Taxis. Bregenz.
“Looking Further – Thinking Through”. Reykjavik Art Museum.(cat)
“4ª Biennal d’Art Leandre Cristòfol. Lleida”. Centre d’Art la Panera, Lleida.(cat)
Prix Altadis Arts Plastiques 2003-2004. Galerie Anne de Villepoix, Paris. (cat)
Prix Altadis Arts Plastiques 2003-2004. Galerias Heinrich Ehrhardt y Elba Benítez. Madrid. (cat)
“Depicting Love”. Künstlerhaus Bethanien. Berlin.
2003
“Coup de Coeur/ a sentimental choice”, CRAC Alsace.
“Contravoz”, Trayecto, Vitoria.
2002
“Cosmosis”, Imatra, Bilbao.
“False Emotion”; Kunstbunker Tumulka, Münich.
2001
“Ex-parc d’Atraccions”, Parc de Montjuïc, Barcelona Art Report 2001,Experiències, Barcelona.
“Spanish Tapestry”, Taipei Fine Arts Museum, Taipei, Taiwan.
“H.10 Els nombres i les coses”, Museu de l’Art de la pell, Vic. (cat)
“Fragments. Proposta per una col·lecció de fotografia contemporània. Col.lecció Rafael Tous d’ArtContemporani”, Museu de la Universitat d’Alacant, Alacant. (cat)
2000
INDOMÉSTICO, Imatra, Bilbao.
“Trasvases. Artistas españoles en vídeo”, Centro de Cultura Español en Lima, Museo de Arte Moderno de Buenos Aires, Museo de Arte Carrillo Gil, Méjico DF. (cat)
“Fotographie und video”, Brecht-Haus Weibensee, Kommunale Galerie Weisbensee, Berlín.
1999
ARCO 99, Madrid. Galería Helga de Alvear, Madrid.
Galería Alejandro Sales, Barcelona.
Basel 99, Basel. Galería Helga de Alvear, Madrid.
“Traffic”. Site Gallery. Sheffield. (cat.)
“Körperinszenierungen. Choreographien und Maskeraden”. Oper Frankfurt, Frankfurt. (cat.)
“Occidente Imperfetto”. Palazzo Bricherasio, Torino. (cat.)
Brecht-Haus Weibensee. Kommunale Galerie WeiBensee, Berlín.
1998
“De Imágenes y soportes”. Palacio de Revilladiego. Centro Internacional de Arte. Gijón.(cat.)
“Single Screen”. Norwich Gallery. Norwich Schoolof Art & Design. Norwich.
“Ciudades invisibles”. Valencia. (cat.)
“Des garçons sauvages”. Estudio Helga de Alvear, Madrid.
“Zeitgenössische Fotografie aus Spanien”. Galerie Wolfgang Gmyrek, Düsseldorf. (cat.)
Paris Photo. Le Carrousel du Louvre, Paris.
1997
Art Basel 97, Basel. Galería Helga de Alvear, Madrid; L. A. Galerie, Frankfurt.
Liste Basel, basel. The Agency, London.
Art Forum Berlin, Berlín. Galería Helga de Alvear, Madrid; L. A. Galerie, Frankfurt; The Agency, London.
“Dies Irae”, Museu de Granollers, Granollers. Sala Revilla, Valladolid. El Roser, Lleida. (cat.)
Paris Photo Prize. Paris Photo. Le Carroussel du Louvre, Paris. (cat)
“Biennal d’Art de Lleida Leandre Cristòfol”, La Paeria, Lleida. (cat.)
1996
“Fragments”, Metrònom, Barcelona. (cat.)
“21 Days of Darkness”, Transmission Gallery, Glasgow.
“Fragments. Proposta per a una colecció de fotografia contemporània”. MACBA, Barcelona.
Koldo-Mitxelena, Donostia / San Sebastián. (cat.)
1995
“Happy End. (Los libros que salvaron mi vida)”, Espais d’art contemporani, Barcelona. (cat. video)
“Otros mundos posibles”, Sala Cruce. Madrid.
“Pulp Fact”, The Photographeers’ Gallery. London.
“Beyond the borders”, Kwangju Biennale, Korea. (cat)
“Seeing things”, Galeria Antoni Estrany, Barcelona.
1994
“Los universos lúcidos”, ARCO 94. Madrid.
“Escenarios diferentes”, La Regenta, Las Palmas de Gran Canaria.La Granja, Santa Cruz de Tenerife. (cat.)
“Anys 90. Distància zero”, Centre d’Art Santa Mònica. Barcelona. (cat.)
“Verklärte Nacht. Una idea del vestigi”, Galeria Francesc Machado. Girona.
“Zehn Jahre Europäischer Fotoprei”, Kulturzentrum Englische Kirche, Bad Homburg. (cat.)
1993
“Foto Biennale Enschede”, Enschede. (cat.)
“El blanc negre”, Sala Balmes 21, Universitat de Barcelona. Barcelona. (cat.)
“Trasbals (espais de la memòria, espais de la ment)”, Museu de Granollers, Granollers. (cat.)
“Decouvertes”, Paris. Galerie Bouqueret-Lebon, Paris.
1992
“13 crítics, 26 fotògrafs”, Centre d’Art Santa Mònica, Barcelona. (cat.)
“Historia natural. El doble hermético”, Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria. (cat.)
“Deixeu el balcó obert… La fotografia en l’art contemporani espanyol”, Sala Catalunya de la
Fundació “la Caixa”, Barcelona. (cat.)
“Erfundene Wirklidikeiten”, Internationale Foto-Triennale Esslingen. Esslingen. (cat.)
1991
II Becas de creación artística banesto”, ARCO, Madrid. Saló del Tinell, Barcelona. (cat.)
“Onze escultures. Adquisicions de l’Ajuntament de Granollers 1989-1991”, Museu de Granollers,
Granollers. (cat.)
Art Frankfurt, Frankfurt. L. A. Galerie, Frankfurt.
“Historias de amor. Fragmentos de un discurso artístico”, Ateneo Mercantil, Valencia. (cat.)
“Cuatro direcciones. Fotografía contemporánea española 1970-1990”, Museo Nacional Centro de
Arte Reina Sofía, Madrid.
Claustro de Santa Catalina, Frankfurt. (cat.)
Art 22’91, Basel. Kicken Galerie, Köln.
“Un placer (Cualquiera. Todos. Ninguno. Más allá de la muerte del autor”, Arteleku. San Sebastián. (cat.)
“Músicos pintores”, Transformadors. Barcelona. (cat.)
1990
“Objetivo/Subjetivo”. Sala de Exposiciones del Canal de Isabel II. Madrid. (cat)
“Process”. Galería Fernando Alcoholea. Barcelona. (cat)
“Le concept manipulé”. Espace AGF, Reims. (cat)
Salón de la crítica, Interarte’ 90. Valencia. (cat)
“A quatre mans”. Galería Benet Costa. Barcelona
1989
“Clichés. Le choix des sens”. Salle du Musée Botanique. Bruxellea. Le Chateau d’ Eau. Toulouse. (cat)
“Ambitos de la fotografía 89”. Sala Amadís. Madrid. (cat)
“Nuits Blanches”. Commandarie Sante-Luce. Arles. (cat)
“O final da realidade”. Palacio Municipal de Exposiciones Kiosco Alfonso. La Coruña. (cat)
“Young European Photograpers”. Galerie Faber, Viena. Stara Galerie, Varsovia. Fotochema Galerie,
Praga. Sala Parpalló, Valencia.
“10os encontros de fotografia de Coimbra”, Coimbra. (cat)
“Junge europäische fotografen 89”. Frankfurter Kunstverein. Frankfurt. (cat)
1988
“Young European Photographers 87”. Citicorp. Houston. (cat)
“Tendenze”. Santa Teresa dei Maschi. Bari. (cat)
“Fotografia spagnola contemporanea”. Bari. Milán.
“Cataluña. Última generación”. Sala Minerva. Círculo de Bellas Artes, Madrid.
“European Kodak Award 88”. Arles.
“The International Photography Congress”. Maine. Nueva York.
“Confrontaciones”. Museo Español de Arte Contemporáneo. Madrid. (cat)
“La photographie contemoporaine espagnole 1969-1988. De Nueva Lente a Photovision, 20 ans de
creation photographique en Espagne”. Musée Cantini. Marsella. Centre d’ Art Santa Mònica. Barcelona (cat)
“Ambitos de la fotografía”. Sala Amadís. Madrid. (cat)
“Biennale 88. Produzioni culturali giovanili dell’ Europa mediterranea”. San Giorgio. Bologna. (cat)
1987
“Foto. Cinema animat. Video”. Cotxeres de Sants. Barcelona.
“Mostra de fotografia jove”. Palau March. Barcelona
“Biennal ’87”. Produccions culturals juvenils de l’Europa Mediterrànea”. Casa de la Caritat. Barcelona. (cat)
“Jóvenes fotógrafos 1987”. Sala Amadís. Madrid. Kunsthaus. Nuremberg. (cat)
“Junge europaische fotografen ’87”. Frankfurter Kunstverein. Frankfurt. (cat)
Special Projects
- Prima Staziones. Cavalcavia Bruno Buozzi. Video para la exposición Teatralità e paesaggio nella città del Lavoro. Spazio Arte, Milán, 2007 .
- 6″. Libro. Cru 011. Figueres. Julio 2005
- Depicting Love. DVD. Künstlerhaus Bethanien. Berlin. 2004
- Mediateca club’ 02. Mediateca Caixaforum. Barcelona. Abril 2002
- Mediateca club’ 01. Mediateca Fundació “la Caixa”. Barcelona. Dec 2001
- Acción Paralela nº 5, “C’era una volta (rojo)”. Enero 2000.
- Clot, Manel. “Tareas de ficcionalización. Procesos interferidos (jungle & drum’n´bass)”. Des Garçons
- Sauvages. Galería Helga de Alvear. Madrid.1998
- Brea, José Luis. “Los 90: cambio de marcha en el arte español”. Galería Juana Mordó, 1994.
- Reindl, Uta / Rivet, Gabriele. “Kunst in Spanien”. Kiepenheuer & Witsch. Köln, 1992.
- European Photography. Gottingen. Nº 56, 1994.
- Nº 41, “Young European Photographers ‘89”, 1989.
- Nº 39, “15 Artists. 150 Years”, 1989.
- Nº 35, “Opera Prima”, 1988.
- Nº 33, “Young European Photographers ‘87”, 1987.
- Balcón. “España 1991 Frankfurt”, 1991.
- Cafe-Crême Art Magazine nº 13, Luxembourg, 1990.
- Artics nº 1, Barcelona, 1989.
- Cliches nº 52, Bruxelles, 1988.
Prize (Selected)
2010
Premi ACCA de la Crítica d’ Art 2009 “Art Català a l’estranger” per l’exposició Una noche sin fin al Salvador Dalí Museum, de St Petersburg, Florida.
2004
Menció especial Premi Ciutat de Barcelona 2003 Arts Plàstiques por “La distancia correcta”
2003
Premio Altadis Artes Plásticas 2003
1997
“Paris Photo Prize.” Paris Photo. Le Carroussel du Louvre, Paris
1989
Preis für junge europaïsche forografen’ 89. Deutsche Leasing AG
1988
European Kodak Award’ 88. Kodak SA
1987
Preis für junge europaïsche forografen’ 87. Deutsche Leasing AG
Bibliography (selection)
– Altaió, Vicenç. “Nuits Blanches”, Nuits Blanches.Commandaire sainte-Luce, Arles 1989.
– Arteleku, San Sebastián. Un placer. Cualquiera, todos, ninguno (más allá de la muerte del autor).1991.
– AA.VV. Beyond the Borders.Kwangju Biennale 1995, Seoul 1995.
– AA.VV. European Photography Award 1985-1994.Cantz Verlag, 1994.
– AA.VV.Deixeu el balcó obert…La fotografia en l’art contemporani espanyol. Fundació “la Caixa”, Barcelona, 1992
– AA.VV. Onze escultures. Adquisicions de l’Ajuntament de Granollers 1989-1991. Museu de Granollers, Granollers, 1991.
– AA.VV.Cuatro direcciones. Fotografía contemporánea española 1970-1990.Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid, 1991.
– Alfonso de, Carlota. “Des garcons sauvages, Interferencias”. El Punto nº 503. Madrid.Octubre 1998.
– Ángeles, Álvaro de los. “En la autopista. Mabel Palacín”. Levante. Valencia. Abril, 2000.
– Badia, Montse. “Imatges d’imatges”.Avui. Suplement de cultura. Art. Barcelona, 18 marzo 1999.
– Bertolino, Giorgina. “Mabel Palacín”. Titolonº 26, Spring/Summer 1998. Benucci Editore Perugia.
“Conversazione”. Catálogo de la exposición en Luigi Franco Arte Contemporanea. 1998. Torino.
– Bessy, Claude. “Bang, Bang: My baby shot me down”. IIª Becas Creación Artística Banesto. Madrid, 1991.
– Bosch, Glòria. “Para M. (Séquence voiture…) El equívoco permanente.” La Guía de Ocionº 1066. Barcelona, 7 mayo 1998.
– Borràs, Maria Lluïsa. “Arte para divertir al público”. La Vanguardia. Cultura.14 febrero 1999.
– Brea, José Luis. “La fotografia en els marges de l’art”. 13 crítics, 26 fotògrafs. Centre d’Art Santa Mònica,Barcelona, 1992.
– Casado, Luis. “Amores en la boca del lobo”. El País.Madrid, 8 junio 1991.
“Disparos de revólver”. El País.Madrid, 30 Junio 1990.
– Clot, Manel. “Life on Earth 2”. Doble Jeu. Le Parvis, Tarbes, 1993.
“Cura Sui (una idea de la privacitat)”. MPMV. Trasbals,Granollers, 1993.
“Historia natural. El doble hermético”.CAAM. Las Palmas de Gran Canaria,1992.
“La muerte Occidental (3 Acto. Blow Up. Blow Out. Blow Job.)”. Historias de amor.Fragmentos de un discurso artístico.Ateneo Mercantil, Valencia, 1991.
“La muerte Occidental (2 Acto. En la imagen de una imagen)”. Salón de la crítica.Interarte 90. Valencia, 1990.
“La muerte Occidental (1 Acto. Vida de la Vida)”. Galería Alfonso Alcolea, Barcelona, 1990.
“Life on earth. Lo que nunca ha sido, nunca puede acabar”. Zeharnº 21, Arteleku, San Sebastián, 1993.
“Vida más allá de la vida. El arte como umbral”. Lápiznº 105, 1994.
“Mabel Palacín. La noche americana”. Untitlednº 11, London, Summer 1996.
“Els plaers ficticis (impuls narratiu i estratègies de la representació”. “Dies Irae”. Granollers, 1997
“Tareas de ficcionalización, procesos interferidos. (jungle & drum’n’ bass)”. Galería Helga de Alvear, Madrid. Octubre, 1998.
“La imagen/tiempo”. Disco 2000 Nº5. Verano 1998. Barcelona.
“Film: mirando hacia lo invisible”, in: Zehar 39, Arteleku, Spring 1999, San Sebastián.
“1 palimpsest: l’artista com a receptor(a) ((deux ou trois) choses que je sais d’elle)”. “H.10 Els nombres i les coses” Museu de l’ Art de la Pell. Vic. Noviembre, 2001.
“Historia(s) de M. (Naturaleza de las imágenes, Indicios de lenguaje, Arquitecturas Performativas, Artefactos Sónicos)”. La distancia correcta. MUA, Alacant. 2004. ENG | ESP | CAT
“Cosas que siempre (te) he dicho”. Artecontexto Nº 3. Madrid. Verano 2004.
– Danvila, José Ramón. “Mabel Palacín y Marc Viaplana: representaciones frontales”. El Punto de las Artes.28 abril 1995.
– Dahó, Marta. “De imágenes y soportes”. Palacio Revilladiego. Centro Internacional de Arte. Gijón, 1998
– Diéguez, Alexa. “ARCO 99. Panorámica del hipermercado”. Ajoblanconº 117. Abril 1999
– Dion, Syril. Process. Galería Fernando Alcolea, Barcelona, 1990.
Confrontaciones. MEAC, Madrid, 1988
Esclusa, Manel. Biennal de Barcelona ‘87.Barcelona, 1987.
– Fontcuberta, Joan. “Opera Prima. Spain’s New Photographers”. European Photographynº 35, Göttingen, 1988.
– Fontrodona, Oscar. “Palacín y Viaplana”. ABC Cataluña,14 junio 1990.
– G. Torres, David. “El artículo indeterminado”. MUA. Alacant. 2004. ENG | ESP | CAT
“El compromiso”. Reykjavik Art Museum. Reykjavik. Barcelona. 2004.
“No Comment, No Photo”. Ediciones La Central, Barcelona, 2011. ENG | ESP | CAT | ITA
– Gili, Marta. “La consolidació de la fotografia espanyola”.Creació fotogràfica a Espanya, 1968-1988.Centre d’art Santa Mònica, Barcelona, 1989.
– Griffin, Jeanine. “Traffic”. Traffic. Site Gallery, Sheffield, 1999.
– Guerra, Carles. “La resistència a l’escultura”. Avui. 29 mayo 1991
– Guillamon, Julià. “13 crítics, 26 fotògrafs: la imagen textualizada”. La Vanguardia,15 abril 1992.
– Guisasola, Félix. “Crimen fotográfico”. Diario 16.Madrid, 20 mayo 1995.
– Von Haffe Pérez, Miguel: “ Critique of pure image”. En “The Everyday” PhotoEspaña 2009. Ed La Fabrica. Madrid, 2009
– Hispano, Andrés. “Intercambio de prisioneros. Un cadáver exquisito. Conversación entre Andrés Hispano y Mabel Palacín”. ActesSud/Altadis.2004. Francia
– Huici, Fernando. “Emulsiones mentales”. El País.Madrid, 17 febrero 1990.
– Jeffett, William. “Marks of Identity in Recent Art from Spain”. Spanish Tapestry. Taipei Fine Arts Museum. Taiwan.2001
“Mabel Palacín or the rules of time”. En “Una noche sin fin” Salvador dalí Museum, St. Petersburg, Florida, 2009 ENG | ESP | CAT
“Images in movement: no time for words. Mabel Palacín in conversation with William Jeffet”. En
“Una noche sin fin”Salvador dalí Museum, St. Petersburg, Florida, 2009 ENG | ESP | CAT | FR
– Juncosa, Enrique. “Una nueva instalación de Mabel Palacín”. Babelia, El País.15 junio 1996.
– Latreille, Emmanuel.“Mabel Palacín_Hinterland”. “Pratiques et numériques”. École supérieure des beaux-arts de Montpellier-Agglomération. pratiqesetnumeriques.com. 2013 FR
– Levenfeld, Rafael. “Ambitos de la fotografía”. Jovenes fotógrafos 1987.Sala Amadis, Madrid, 1988.
– Loisy, Jean de. “Art in life”. Beyond the borders.Kwangju Biennale 1995, Seoul.
“Mabel Palacín. Introducción “. Actes Sud/Altadis. Francia. 2004
“À deux heures d’avion”. Le Journal des Arts Nº186. París. 6 -19 Febrero 2004.
– Lorés, Maite. “Mabel Palacín, The troublemaker (to Claude Bessy)”. Contemporary Visual ArtsIssue 15, London, 1997.
– Lozano, Amparo. “Ser (o no) por la luz”. La Guía de Ocionº 970, Barcelona, 28 junio 1996.
“Mabel Palacín. Viajar a través de la imagen”. La Guía del Ocionº 1111, Barcelona, 18 marzo 1999.
– Mah, Sergio. “Entretiempos. Instantes, intervalos, duraciones” En publicación del mismo título. Ed. La Fabrica, 2010
– Manubian, P. Snapshots. Part I.Sala Montcada de la Fundació Caixa de Pensions, Barcelona, 1988.
– Martínez-Collado, Ana. Flash Artnº 183, Milano, Summer 1995.
– Marzo, Jorge Luis. “Hacia la desaparición de los lados”. Lápiznº 60. Madrid, 1989.
– Michel, Régis. “Palacín et l’homme de celluloïd”. “L’oeil-écran ou la nouvelle image”. Casino-Luxembourg. Luxemburg, 2007.
– Mira Pastor, Enric. “Nuevos nombres”. Lápiznº 143. Madrid. Mayo 1998.
– Miyares, Bárbaro. “Mabel Palacín: Sur l’autoroute”. Arts Zin.Crítica online #2. Mayo, 2000.
– Múller-Pohle, Andreas. Young European Photographers.Citicorp, Houston, 1988.
– Palacín, Mabel. “Para M. (Séquence voiture/Nuit près du motel/Au petit cinéma”. Catálogo publicado por la Galería Luigi Franco Arte Contemporanea, 1998, Torino. Catálogo de Metrònom 1997/98, 1998, Barcelona.
“Notas a los proyectos Sur l’Autoroute y La distancia correcta”. MUA. Alacant. 2004 ENG | ESP | CAT
“6 segundos”. Entretiempos. Instantes, intervalos, duraciones” En publicación del mismo título. Ed. La Fabrica, 2010 ENG | ESP | CAT
– Pérez, Luis Francisco. “Mabel Palacín”. Lápiznº 152. Madrid, 1999.
– Picazo, Gloria. “Estrategias de la representación: el sujeto, el objeto”. Photovisión. Presencias esparcidasnº 26, Utrera, 1994.
“Multimedia”, Biennal de Barcelona ‘87. Barcelona, 1997.
“Biennal d’Art Leandre Cristófol de Lleida”, Lleida, 1997.
“Entrevista a Mabel Palacín”. Catálogo exposición El Roser. Biennal d’ Art Leandre Crostòfol. 1998. Lleida.
“Mabel Palacín. 4a. Biennal d’Art Leandre Cristòfol. Lleida”. Lleida. 2003.
– Olivares, Javier. “La venganza de la imagen”, Objetivo/Subjetivo.Sala de exposiciones del Canal de Isabel II, Madrid, 1990.
– Roos, Renate. “1,2,3 films”. Kölner Stadt-Anzeiger. 2/3 Octubre 2001.
– Reindl, von Uta M. “Spanien Szene Initiativen Institutionen”. Neue Bildende Kunstnº 6. 1998.
“Fotografie in Düsseldorf”. EIKON. Internationale Zeitschrift für Photografie & Medienkunst nº 26/27. Viena. 1998/99
“Vom Aufschrei zur subtilen Inszenierung. Gewalt im werk spanischer künstler” Kunstforumnº 153, January/March 2001.
– Samaniego, Fernando “Un depósito de imágenes. Los recursos fotográficos de ocho artistas españoles”. El País. Madrid, 17 febrero 1990.
– Vidal, Jaume. “Mabel Palacín, enigmas e indagaciones”. ABC Culturalnº 380. 13 marzo 1999