The Missing Link

Installation (Variable Dimensions). 29 videos projected on a continuous line of 1.14 x16 m. approx.
1 HD video, 11’41 ” plus 28 videos of diverse origin edited in blocks of 4 forming 7 screens of HD projection and repeated in loop in all combinations up to 39 ’46’ ‘8 stereo audio channels

The Missing Link is an installation made up of 29 videos from different origin displayed  in a line of about 16 meters. The title refers to the largest projected video appearing in the middle of the line of projections, it also refers to the idea of a transitional form, a transition to another form of which we now only intuit some features. In it a woman moves while exposing a series of considerations about the images. It argues the need to search in the margins of the images to find signs of vitality, points out the changes in the condition of spectator and  to the excess that surrounds the images as a fundamental element from which to extract a knowledge that escapes to the control of the main narratives .

Based on these considerations, it proposes a protocol of action that takes advantage of “the narrative potential of that excess”, in which the actor and the author are the same person and that consists in a conscious use of the camera as a prosthesis and consequently the need to get close to things, to touch them, while conceiving images as something always incomplete that must be connected with others in a random search that can provide valuable meanings.

All the videos make sequence between them through the characters, through a main or secondary action, by the space in which they happen, by the objects that appear, etc. The videos are arranged by forming a narrative production line, a chain of senses. They are repeated in loop, but as the duration of each of them is very disparate, goes from 23 sec to 20 minutes the longest, it is necessary to repeat all to fit in all their combinations in a cycle that Lasts approximately 39 minutes.

The Missing Link es una instalación que dispone 29 vídeos de distinta procedencia formando una línea de unos 16 metros. El título hace referencia al vídeo proyectado más grande que aparece en medio de la línea de proyecciones, también hace referencia a la idea de una forma transicional, una transición hacia otra forma de la que ahora sólo intuimos algunos rasgos. En él una mujer se mueve mientras expone una serie de consideraciones acerca de las imágenes. Argumenta la necesidad de buscar en los márgenes de las imágenes para encontrar signos de vitalidad, señala los cambios en la condición de espectador y apunta al exceso que rodea las imágenes como un elemento fundamental del que extraer un conocimiento que se escapa al control de las narrativas principales.

A partir de estas consideraciones propone un protocolo de actuación que aproveche “el potencial narrativo de ese exceso”, en el que el actor y el autor son la misma persona y que consiste en un uso consciente de la cámara como una prótesis y en consecuencia la necesidad de acercarnos a las cosas, de tocarlas, a la vez que concibe las imágenes como algo siempre incompleto que debe conectarse con otras en una búsqueda aleatoria que puede proporcionar sentidos valiosos.

Todos los vídeos hacen secuencia entre ellos a través de los personajes, de una acción principal o secundaria, por el espacio en el que suceden, por los objetos que aparecen, etc. Los vídeos están dispuestos formando una línea de producción de narración, una cadena de sentidos. Se repiten en loop, pero como la duración de cada uno de ellos es muy dispar, va de los 23 sec el más corto a los 20 minutos el más largo, es necesario que se repitan todos para encajar en todas sus combinacionesen un ciclo que dura aproximadamente 39 minutos.