Suite de las desapariciones (what has never been cannot end)

In the Desapariciones the photographs are grouped in blocks to reinforce the argument they offer. For the block with bullets we worked with a microscope for the shots, the fingers that hold each of the bullets acquire with them a strange relationship, the identification marks of the bullets with the fingerprints that the microscope allows to see in an almost carnal relationship. For part number five we also use a microscope, in this case practically photographing the silver grain that supports the image, so the portraits of the people who appear, almost pointillistic, force the viewer to move away in order to be able to see them because when approaching the figures disappear completely. Block number two consists of photograms of footage accidentally scratched by a basic filmcamera of 16 mm. The flat and black drawing, like a calligraphy of the gear, erases or marks parts of the image making it more mysterious. Group number three deals with the figure-background theme and makes reference directly to Blow-up, the film from Antonioni. Desaparciones concentrate on the idea of what we think we see in what we actually see.

En las Desapariciones las fotografías se agrupan en bloques para reforzar el argumento que ofrecen. En el bloque de las balas trabajamos con un microscopio para las tomas, los dedos que sostienen cada una de las balas adquieren con ellas una extraña relación, las huellas de identificación de las balas con las huellas digitales que el microscopio permite ver en una relación casi carnal. Para la parte número cinco también usamos un microscopio, en este caso se fotografíaba prácticamente el grano de plata que soporta la imagen de modo que los retratos de las personas aparecen casi puntillistas, obligando al espectador a alejarse para poder ser vistos porque al acercarse las figuras desparecen por completo. El bloque número dos se compone de fotogramas de filmaciones arañados accidentalmente por una cámara básica de 16 mm. El dibujo plano y negro, como una caligrafía del engranaje, borra o marca partes de la imagen apareciendo delicada y misteriosa. El grupo número tres trata el tema de la figura-fondo y hace referencia a la película de Antonioni Blow-up. Las Desapariciones se concentran en la idea de aquello que creemos ver en lo que en realidad vemos.


Photography, 1992/93
Variable supports and dimensions
In collaboration with Marc Viaplana