180 Grados

54th International Art Exhibition – la Biennale di Venezia. Pavilion of Catalonia and Balearic Islands. 2010/11
Installation Variable dimensions: 1 Color Photograph. 150 x 285 cm. 6 videos. 20 min aprox each

180º is the project that represented Catalonia and the Balearic Islands in the 54th Venice Biennale (2011). It deals with issues such as the city, characterized by the simultaneity of perceptions and events, and the image, the point of view and the position of the viewer. The creation of an image reproduced virally, multiplied and jumping from one format to another. The project shows this process of transformation: the tension that is created in an image that appears continuosly reframed and suspended between several media at the same time, declaring the impossibility of a frame. 180º is an installation in which an image is reproduced and translated into different mediums that carry different relations between the viewer and the image. The presence of multiple views leads to the suspension of a single and final sense.

180° takes its name from what in cinema is known as the 180 degree rule, whereby the camera, taking shots and counter shots, should not jump off the imaginary line of 180 degrees, as this would create confusion about the spatial position of the characters. The camera must choose one side of the “axis of action” so that the characters remain on the same side (left or right) of the screen and the viewer does not get spatially disoriented.

180º is a full shot, the picture of city street. The image passes through different mutations: a series of videos and 110 smaller photos, which appear as a book edited for the occasion, portions of the initial image that explodes into some parts, each fragment, isolated, creates new meanings. The 6 videos, arising from the same original photograph, fragment the shot by applying another grammar, the moving image, which temporalizes the image. In the video the narrator is someone who watches and tells the story through intertitles, so the voice is both text and images. The image is subjected to a journey that goes beyond its own space and gets delivered to the viewer. 

180º es el proyecto de Mabel Palacín que representó a Cataluña y las Islas Baleares en la 54 Biennal de Venecia (2011). A través de una fotografía que se torna múltiple, 180º se ocupa de temas como la ciudad y la imagen, el punto de vista y la posición que ocupa el espectador. Para ello se propone la creación de una imagen que se reproduce de manera vírica, multiplicándose y saltando de un formato a otro, transformándose para existir. El proyecto muestra ese proceso de transformación: la tensión de una imagen que es continuamente reencuadrada y suspendida entre varios soportes a la vez, confirmando la imposibilidad de un encuadre. 180º es una instalación en la que una imagen es reproducida y traducida a distintos soportes que comportan distintas relaciones del espectador con la imagen. La presencia de los múltiples puntos de vista proyecta incógnitas sobre la imagen provocando la suspensión de un sentido único y definitivo. 

180º toma su nombre de lo que en cine se conoce como la regla de los 180 grados, o regla del salto de eje, según la cual la cámara, al tomar planos y contraplanos, no debe saltar nunca la línea imaginaria de los 180 grados ya que ello crearía confusión respecto a la posición espacial de los personajes. La cámara debe elegir un lado del “eje de la acción”, de manera que los personajes se mantengan en el mismo lado (izquierda o derecha) de la pantalla y el espectador no se vea desorientado espacialmente. 

180º es un plano general, la fotografía de una calle en una ciudad. La imagen pasa por distintas mutaciones: una serie de vídeos por un lado, 110 fotografías más pequeñas, que aparecen en forma de libro en la publicación editada para la ocasión, fragmentos de la imagen inicial que explosiona y se divide en partes, cada fragmento, aislado, origina nuevos significados. Los 6 vídeos, surgidos de la misma fotografía inicial, fragmentan el plano aplicándole otra gramática, la de la imagen en movimiento, que temporaliza la imagen. En el vídeo el narrador es alguien que mira y cuenta la imagen a través de intertítulos, por lo que la voz es al mismo tiempo texto e imagen. La imagen es así sometida a un recorrido que desborda su propio espacio para ser entregada al espectador. 

180º Blown up. Installation, 111 Color photographs, 30 x 24 cm and 30 x40 cm. Variable dimensions

180º Blown Up is the installation of all the small fragments in which the original image has been broken together. In 180º Blown Up the initial image has exploded, and it is impossible to rebuild it from its fragments, now deformed as a result of the explosion, float, released from a promise of unity that can no longer be met. The sum of every fragment recalls, at the time of its disappearance, which was a truly revolutionary contribution in photography: take everything to the surface and make it available for a new organization, destroying the idea of the existence of privileged situations. From the fragments the image opens and gets definitively separated from what at first was. 

180º Blown Up es la instalación de todos los pequeños fragmentos en los que se ha fracturado la imagen inicial juntos. En 180º Blown Up la imagen inicial ha explosionado, y es imposible volver a reconstruirla a partir de sus fragmentos, que, ahora deformados por efecto de la explosión, flotan, liberados de una promesa de unidad que ya no es posible cumplir. La suma de todos ellos recuerda, en el momento de su desaparición, la que fue verdadera contribución revolucionaria de la fotografía: llevar todo a la superficie y ponerlo a disposición para una nueva organización, destruyendo la idea de la existencia de situaciones privilegiadas. A partir de sus fragmentos la imagen se abre y se aleja definitivamente de lo que en principio era. 

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Istallation photo: Jordi Surroca
180º Blown Up photo: Vicente Paredes 


 

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David G. Torres

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